Sunday, October 5, 2008

DEMOKRASI ERA BARU ?

PEMBERITA BERMOTIF ?

Jika buat urutan kronologi
Pendokong hindraf berani
Tuntutan mereka meninggi
Rukunnegara telah langgari

Kesopanan dan kesusilaan
Rukunegara lakar panduan
Hindraf tegar pamer gilaan
Tatasusila adab kecemaran

Lapor dalam berita minggu
Konon hindraf baiknya laku
Di muka 14 boleh kita temu
Bagai presiden PAS merestu

Ditulis magendran rajagopal
Juga hanneyzah gaya sekapal
Kedua mereka bermotif nakal
Hindraf digambar laku normal

Hindraf digambar baik sopan
Berlawan berita dalam utusan
Bacalah sepenuh isi penulisan
Hindraf dibela dan berpatutan

Serling
[05.10.08]
Ahad
….
p/s:
- Tulisan mengendran rajagopal dan hanneyzah bariah baharin seperti ‘membela’ hindraf
BM:05.10.08:ahad:
“Presiden Pas anggap demokrasi era baru”


'Demokrasi era baru'
KUALA TERENGGANU: Presiden Pas, Datuk Seri Abdul Hadi Awang meminta semua pihak melihat tindakan penyokong Barisan Bertindak Hak-Hak Hindu (Hindraf) bertemu Perdana Menteri pada majlis rumah terbuka Aidilfitri Rabu lalu, sebagai demokrasi era baru.

Beliau berkata, tindakan penyokong Hindraf bertemu dan menyerahkan memorandum kepada Abdullah di Pusat Dagangan Dunia Putra (PWTC) bukan sesuatu yang biadap dan perlu dipandang dari sudut positif.

"Mereka dibenarkan masuk, mereka masuklah... kalau tak dibenarkan, macam mana mereka hendak masuk. Saya rasa itu tidak biadap, itu demokrasi... biasa. Kalau kita tengok di negara Barat, mereka benarkan orang demonstrasi di depan Rumah Putih... itu biasa... Kita kena lihat ini sebagai satu perubahan zaman Perdana Menteri kitalah.

"Kalau betul mereka tak mahu bagi Hindraf masuk, mereka boleh halang. Tetapi apa yang berlaku tidak ada polis yang halang. Tak ada masalah mereka jumpa Perdana Menteri macam tu... saya pun ada orang datang ke rumah. Kita kena lihat ia sebagai perubahan demokrasi di Malaysia, lagipun mereka tidak buat kecoh atau bertumbuk," katanya selepas berucap pada majlis perasmian Ijtima' Aidilfitri anjuran Dewan Pemuda, Dewan Muslimat dan Badan Perhubungan Pas negeri di sini, semalam.

Hadir sama Pesuruhjaya Pas negeri, Datuk Mustaffa Ali.

Pelbagai pihak sebelum ini kesal dengan tindakan Hindraf yang membuat kecoh tidak kena pada tempatnya, iaitu ketika umat Islam menyambut Aidilfitri, terutama pada majlis rumah terbuka Aidilfitri Perdana Menteri dan Menteri Kabinet yang sepatutnya digunakan untuk merapatkan hubungan sesama kaum.

Dalam kejadian Rabu lalu, kira-kira 800 penyokong Hindraf berpakaian kemeja-T jingga beratur seawal jam 11 pagi bersama ribuan pengunjung lain untuk bersalam dengan Abdullah dan menyerahkan kad ucapan Aidilfitri yang turut diselitkan dengan mesej supaya Perdana Menteri membebaskan pemimpin Hindraf yang dikenakan tahanan mengikut Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA).

Keadaan menjadi kecoh seketika apabila mereka dihalang memasuki dewan jamuan di aras empat PWTC dan mula melaungkan rasa tidak puas hati kerana menunggu terlalu lama untuk bertemu Perdana Menteri. Bagaimanapun, campur tangan polis berjaya mengawal keadaan.

No comments: