Thursday, August 14, 2008

KERASNYA HATI KHALID !

SI KHALID DIROBOTKAN ?

Khalid ibrahim nasib baik
Kerusi MB selangor, naik
Geraklakunya kurang baik
Hati melayu sengaja diusik

Janji PRU 12 rakyat nanti
Air 20 m3 rakyat merasai
Janji PKR lain jadi mimpi
Diuari projek mega b a b i

99 peratus janji lain, mana
Ketika rakyat buka telinga
Saranan khalid tusuki dada
Status UiTM dirobek sahja

Lajak perahu boleh diundur
Lajak kata alamat ke kubur
Tetapi khalid masih takbur
Angkuh MB tak bersyukur

Janji PKR belum dipenuhi
Khalid dan Lo Lo berbunyi
Kampung. Baru digulagulai
Konon nasib mereka juangi

Semacam orang kena geletik
Cucuk sahaja terus memekik
Gerakan DAP tersangat licik
Macam Khalid takut dicekik

serling
[14.08.08]
khamis

p/s:
UM;14.08.08:khamis
“UiTM: Khalid enggan mohon maaf”

SHAH ALAM 13 Ogos – Menteri Besar Selangor, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim tidak akan memohon maaf kepada Universiti Teknologi Mara (UiTM) berikutan cadangannya supaya universiti itu membuka 10 peratus kemasukan pelajar kepada penuntut bukan bumiputera dan asing.

Katanya, beliau tidak akan memohon maaf kerana berpendirian cadangan yang dikemukakannya itu bukan untuk mempersoalkan hak istimewa bumiputera dan penubuhan UiTM.

Sebaliknya, ia merupakan pandangan daripada kerajaan negeri bagi mempertingkatkan mutu dan kualiti pendidikan tinggi termasuklah di UiTM selain mahu membuka peluang pekerjaan yang lebih luas kepada pelajar Melayu serta bumiputera Sabah dan Sarawak.

Bercakap kepada pemberita selepas mempengerusikan mesyuarat Exco kerajaan negeri di sini hari ini, Abdul Khalid menyalahkan pihak tertentu termasuk media yang dituduhnya sengaja “mencetuskan perkara itu yang menjurus kepada isu perkauman”.

“Kita bukan hendak minta maaf tetapi hanya untuk menerangkan perkara ini. Saya tidak bermaksud untuk mempertikaikan hak orang Melayu dan bumiputera lain serta tujuan UiTM ditubuhkan di bawah Perkara 153 Perlembagaan Persekutuan.

“Apa yang saya cadangkan sebelum ini hanya pandangan yang dikemukakan oleh pihak media kepada saya.

“Oleh itu, saya harap isu ini tidak lagi dipanjangkan dan UiTM tidak perlu lagi menumpukan kepada isu kuota ini tetapi memberi fokus kepada usaha meningkatkan taraf dan kemudahannya untuk menjadi sebuah universiti yang disegani,” ujar beliau.

Ahad lalu, Abdul Khalid yang juga Pengerusi Perhubungan Parti Keadilan Rakyat (PKR) Selangor mengemukakan cadangan supaya UiTM membuka kuota kemasukan sebanyak 10 peratus kepada bukan bumiputera dan asing bagi membolehkan universiti itu bersaing dalam era globalisasi.

Bagaimanapun, cadangan tersebut mendapat bantahan daripada banyak pihak termasuk para pelajar universiti itu yang menyifatkan Abdul Khalid ‘pengkhianat’ yang cuba menghapuskan hak istimewa orang Melayu dan bumiputera selain menggugat keseimbangan antara kaum di negara ini.

Semalam, lebih 5,000 pelajar universiti tersebut mengadakan perhimpunan dan perarakan di Shah Alam sebelum menyerahkan memorandum bantahan kepada Abdul Khalid di Pejabat Setiausaha Kerajaan Negeri Selangor.

Menteri Besar Selangor itu turut memberitahu, beliau akan mengadakan perbincangan dengan pengurusan beberapa universiti yang terletak di Selangor untuk memberi kefahaman berhubung isu-isu penting.

No comments: