Monday, March 16, 2009

WASPADA !

MUSANG BERBULU AYAM !

Pengajaran peristiwa sejarah
Semasa Sadam memerintah
Ditabur Amerika kata fitnah
Kini semadi Sadam di tanah

Najib bakal PM negara kita
Rakan karib Amerika duka
Fitnahkan buruk imej rupa
Konon membunuh manusia

Serupa cara Sadam diserang
Amerika tidak buat sebarang
Satukan focus pembangkang
Kini peribadi najib digoyang

Hajat BN dapat tumbangkan
Tanggal 16.09.2008 targetkan
Celekakal YB BN selamatkan
Anwar dengan labu dibiarkan

Peminpin boleh datang pergi
Rakyat dan Negara lindungi
Kerjabuat anwar kena curigai
Moga Malaysia, Allah berkati

Iktibarkan peristiwa bersejarah
Di Vietnam, Amerika kena nyah
Jadikanlah UMNO / BN gagah
Musang bulu ayam wajib cegah

serling
[17.03.09]
selasa
…..
p/s:
UM:17.03.09:SELASA:“Gobind digantung 12 bulan”


KUALA LUMPUR 16 Mac - Dewan Rakyat hari ini meluluskan usul untuk menggantung Gobind Singh Deo (DAP-Puchong) daripada menghadiri sidang Dewan selama 12 bulan berkuat kuasa serta-merta.

Selain digantung, Gobind tidak akan menerima sebarang bayaran elaun dan kemudahan sebagai Ahli Parlimen sepanjang tempoh tersebut.

Tindakan tersebut diambil ekoran dua kenyataan Gobind yang mendakwa Timbalan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak terbabit dalam kes pembunuhan selain menghina Timbalan Yang Dipertua Dewan Rakyat setelah diperintah keluar Dewan.

Kenyataan berkenaan dibuat Gobind pada 12 Mac lalu semasa perbahasan peringkat Jawatankuasa Rang Undang-Undang Perbekalan Tambahan (2009).

Sewaktu membentangkan usul tersebut, Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Mohamed Nazri Aziz berkata, kenyataan Gobind itu sangat serius dan menyalahi hak dan keistimewaan sebagai ahli Parlimen serta merupakan penghinaan kepada Dewan.

Setelah perbahasan selama kira-kira 40 minit, Yang Dipertua Dewan Rakyat, Tan Sri Pandikar Amin Mulia memutuskan untuk menggantung Gobind melalui undian mulut yang menyaksikan Dewan meluluskan secara sebulat suara.

Ini berikutan kesemua ahli Parlimen pembangkang bertindak keluar Dewan ketika pengundian berlangsung sebagai tanda bantahan di atas keputusan Pandikar Amin untuk menerima usul tersebut walaupun ia dibantah mereka sebelum itu.

Beberapa ahli Parlimen pembangkang termasuk Karpal Singh (DAP-Bukit Gelugor), Lim Kit Siang (DAP-Ipoh Timur), M. Kulasegaran (DAP-Ipoh Barat) dan R. Sivarasa (PKR-Subang) berhujah mengapa usul tersebut patut ditolak termasuk mendesak Gobind diberi peluang mempertahankan dirinya.

Setelah hampir 50 minit pembangkang diberi ruang membangkitkan bantahan, Pandikar Amin kemudian menegaskan yang beliau tetap meluluskan usul itu untuk dibahaskan kerana ia melibatkan kepentingan umum yang membawa persepsi kepada masyarakat berhubung gelagat ahli Parlimen.

''Saya dah baca peraturan mesyuarat 27 (3), 80 (1) dan 44 (8) yang mana membolehkan usul patut dibahaskan dalam Dewan ini.

''Ini adalah tafsiran saya dan saya nak ingatkan keputusan Speaker di bawah peraturan 43 harus diterima. Ini perkara yang ada kaitan dengan tabiat, gelagat dan keceluparan ahli Dewan berlindung dalam Dewan dan bukannya berlaku di luar sana. Semua tahu perkara ini berlaku," katanya.

Katanya lagi, beliau faham mengenai kebebasan bersuara dan keistimewaan ahli Parlimen, tetapi mestilah dalam tanggungjawab sendiri dan ia sendiri bukan bersifat mutlak.

''Ini berpunca daripada ahli Parlimen sendiri dan bukan daripada saya. Saya lakukan ini supaya tidak berlaku lagi perlanggaran peraturan mesyuarat.

''Majlis yang bersidang adalah lebih berkuasa daripada Jawatankuasa Hak Kebebasan dan Keistimewaan yang diwujudkan sendiri," jelasnya.

Pandikar berkata, selain itu, Gobind sendiri enggan mengulangi kenyataan di luar Dewan seperti yang dilaporkan media kerana tidak dilindungi imuniti seperti mana di dalam Dewan.

Sehubungan itu, katanya, ini bermakna tindakan Gobind itu hanya untuk berselindung di sebalik keistimewaannya sebagai anggota Dewan.

Justeru, menurutnya, Gobind didapati melakukan kesalahan di bawah Peraturan Mesyuarat 36 (6) iaitu sangkaan jahat, 36 (4) bahasa kurang sopan, 36 (9) menyebut sifat dan kelakuan anggota Parlimen selain daripada menjalankan urusan, 36 (2) menyebut perkara dalam pertimbangan mahkamah, 36 (10) b dan c iaitu membangkitkan perasaan marah kepada kerajaan serta menaikkan perasaan antara kaum.

Pandikar Amin kemudian mengarahkan perbahasan diteruskan dengan Datuk Razali Ibrahim (BN-Muar) mengambil giliran berbahas dan diikuti tiga ahli Dewan yang lain termasuk Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim.

Setelah Nazri selesai menggulung, Pandikar kemudian mengumumkan keputusan berkenaan pada pukul 1 petang setelah undian mulut dibuat.

No comments: