Monday, July 7, 2008

ALASAN TAK NAK SUMPAH ?

ULAMA TAK BERWIBAWA ?

Sedia sumpah tapi bersyarat
Kata si anwar depan peminat
Sebalik Protes Sejuta Rakyat
Protes Sampai Turun dihajat

Limabelas ribu orang hadiri
Dakwaan mereka megah diri
Stadium Kelana Jaya, lokasi
Hal naik harga dan peribadi

Ulama Malaysia tiada mutu
Detilitikan si anwar beritahu
Tambah ulama luar dia mahu
Jelas minda anwar bercelaru

Ulama dalam dan luar negara
Syarat diberikan mesti wibawa
Terlebel ada ulama sambilewa
Elak bersumpah, belit berkata

Anwar berbagai wajah dilihat
Hadapi kes kedua jadi peliwat
Dakwa konspirasi kedua buat
Macam anwar serupa malaikat

serling
[07.07.08]
isnin
……….
p/s:
UM:07.07.08:isnin.
“Anwar sedia bersumpah tetapi bersyarat”
Oleh ARSHAD KHAN

PETALING JAYA 6 Julai – Penasihat Parti Keadilan Rakyat (PKR), Datuk Seri Anwar Ibrahim bersedia bersumpah bagi membersihkan dirinya daripada tuduhan liwat dengan syarat ia dibuat di bawah bimbingan ulama-ulama yang berwibawa dari dalam dan luar negara.

Walaupun beliau bersedia bersumpah, dari segi pendirian beliau tetap berpegang pada pandangan Mufti Perak, Datuk Seri Harussani Zakaria bahawa beliau tidak perlu berbuat demikian.

Menurut Anwar, sejak dahulu beliau memang bersetuju untuk membersihkan namanya menggunakan cara syariah jika kerajaan membenarkan beliau berbuat demikian.

Bekas Timbalan Perdana Menteri itu yang kini berdepan dengan dakwaan liwat yang dibuat oleh bekas pembantunya, Mohd. Saiful Bukhari Azlan, mendakwa hasrat tersebut pernah diluahkannya semasa menghadapi tuduhan liwat yang pertama pada 1998.

“Saya minta dibawa ke Mahkamah Syariah pada tahun 1998, tetapi kerajaan Barisan Nasional (BN) menolak.

“Malah untuk bersumpah kali ini, saya setuju untuk berbuat demikian atas nasihat ulama-ulama berwibawa dari dalam dan luar negara,” katanya ketika berucap pada program Perhimpunan Protes Sejuta Rakyat - Protes Sampai Turun di Stadium Kelana Jaya di sini malam ini.

Sebelum ini, Mufti Perlis, Dr. Mohd. Asri Zainul Abidin mencadangkan Anwar dan Mohd. Saiful yang mendakwa dirinya diliwat oleh Anwar bermubahalah sebagai jalan penyelesaian kepada isu itu yang kini menjadi tumpuan nasional.

Anwar berkata, selain Harussani, bekas Mufti Wilayah Persekutuan, Datuk Hashim Yahaya dan beberapa ulama lain menegaskan beliau tidak perlu bersumpah.

Katanya, Harussani membuat penegasan beliau tidak perlu bersumpah atau bermubahalah kerana ia tidak menepati undang-undang Islam.

“Tunggulah kenyataan Mufti Perak itu keluar nanti,” katanya.

Anwar memberitahu 15,000 orang yang menghadiri perhimpunan malam ini bahawa beliau tidak mahu bermain dengan hukum hakam agama.

“Ini bukan kenyataan politik, ini urusan syarak,” ujarya.

Dalam pada itu, Anwar turut mencabar Kabinet kerajaan untuk berdepan dengannya bagi membincangkan mengenai kaedah untuk menurunkan harga minyak secara langsung menerusi televisyen.

Anwar berkata, kedudukan beliau bukan untuk berhadapan dengan Menteri Penerangan, Datuk Ahmad Shabery Cheek semata-mata.

Katanya, beliau boleh berdepan dengan Perdana Menteri, timbalannya dan sebahagian besar Kabinet secara serentak.

“Separuh Kabinet saya cabar berdebat dengan saya. Biar saya ajar (mereka) bagaimana hendak turunkan harga minyak,” katanya.

No comments: